Az impulzusvásárlás régi fogalom a marketingesek körében és bizony egész iparágak élnek meg szépen ebből a jelenségből.
Az impulzusvásárlás azt jelenti, hogy valamit nem előre eltervezett szándékkal vásárolsz meg, hanem meglátod, megkívánod és a pillanatnyi vágy hevében megveszed.
Később persze lehet, hogy megbánod, de a vásárlás pillanatában éppen úgy érzed: ez a valami kell nekem!
Erre persze a marketingesek és az értékesítők (azaz akik el akarnak neked adni) ügyesen rá is játszanak:
- a kis csokikat direkt a pénztárhoz, szemmagasságba helyezik, mert tudják, hogy sokan úgy gondolkodnak: "á, ez a kis nyalánkság még belefér a kosárba"
- a biztosítási ügynökök a modern alkalmazott pszichológia legmanipulatívabb fegyvertárával a zsebükben ülnek le veled tárgyalni (miközben a tárgyalópartnereik nagy része nem képzett pszichológus)
- a reklámok szintén alkalmazott pszichológiai eszközöket alkalmaznak azért, hogy hamis bizalmat ébresszenek benned (pl. híres emberekkel reklámoznak valamit - csak azért, mert őbennük akaratlanul is jobban megbízunk. Így került Luís Figo is az ásványvízre)
Mit tehetsz az impulzusvásárlás ellen?
- Olvasd el Cialdini: Hatás című könyvét. Ebben le vannak írva azok a módszerek, amelyekkel a képzett értékesítők rá tudnak venni bennünket, hogy vásároljunk - gyakran az akaratunkon kívül is!
- Számold össze, kb. mennyit költöttél az elmúlt hónapban impulzusvásárlással (amikor csak úgy megláttál valamit és bedobtad a kosaradba)
- Írj össze bevásárlás előtt egy részletes listát, hogy mit szeretnél megvenni. Csak nagyon indokolt esetben rakj a kosaradba olyan terméket, ami nincs a listán (pl. nagy szükséged van rá, de elfelejtetted felírni)
- Amikor vásárolsz és valamit épp a kosaradba raksz, tedd fel magadnak a következő kérdéseket: Valóban szükségem van erre a termékre? Vajon megfelelő minőségben ki tudná elégíteni az igényeimet egy olcsóbb verzió is? Ha ezt nem veszem meg, hogyan módosul az életminőségem?
Ha ezeket betartod és rá tudod venni magad, hogy kevesebbszer ragadjon el az impulzusvásárlás okozta kísértés, máris közelebb kerültél ahhoz, hogy tudatos vásárló legyél.
Tudatos vásárlóként ugyanis nem veszel meg felesleges kacatokat, amivel rengeteg pénzt meg tudsz spórolni (egyes embereknél a vásárlásaik 50%-át, vagy még többet is kitehet az impilzusvásárlás!), és még egészségesebb is lehetsz (ugyanis az impulzusvásárlások nagy részét édességek, üdítők és snack-ek teszik ki, amelyek - az alkohollal és a dohányzással karöltve - a legtöbb civilizációs betegség fő okozói közé tartoznak).